A világ, különösen az online világ állandóan vátozik, folyamatosan különböző trendek hatásai érvényesülnek.
A tavalyi évben a mesterséges intelligencia fenekestül felforgatta a designer szakmát. Az AI minden bizonnyal ebben az évben is nagy hatással lesz az egész iparágra.
Ebben a bejegyzésben azonban most jöjjön néhány egyéb trend, ami nagy valószínűséggel dominálni fog az idei évben.

1. UX-fókuszú tervezés
Már eddig is nagyon sok weboldal fókuszált az UX-re, azaz a felhasználói élményre.
Ez az egyik legnépszerűbb trend a webdesign-ban és várhatóan tovább fog erősödni.
A tervezők között folyamatos a verseny, hogy minél inkább felhasználóközpontú, valódi élményt nyújtó oldalakat tervezzenek. Ennek a tervezésnek a lényege, hogy minden interakció, minden érintkezési pont a látogatókra összpontosít, az ő kényelmüket szolgálja.
A navigációs sáv, a hero szakasz, a főcím, az animációk, a tartalom (szövegek, képek, videók) úgy vannak felépítve, hogy az első pillanattól kezdve lekössék a látogatót.
A főoldalon minden információnak egyértelműen közvetítenie kell, hogy mit kínál a vállalkozás és hogyan oldja meg a potenciális ügyfél problémáját.
A ügyfelek igényeinek és preferenciáinak mélyebb megismerése személyre szabott ügyfélélmény megvalósítását teszi lehetővé.

2. Y2K
A nosztalgia visszatér, újra új a régi vagy mi…
Kezdjük azzal, hogy mit is jelent az Y2K? Ez a „Year 2 Kilos” rövidítése, ami a 2000-es éveket jelenti. A Y2K stílus pedig a 2000-es évekből merített divatirányzatot.
A túlméretezett szövegektől kezdve a retro illusztrációkig rengeteg olyan vizuális elem van, ami a 2020-as években visszatér. A háttérben egy statikus zaj, a neonszínek és a mátrix stílusú szöveg csak néhány példa, melyek ismét egyre népszerűbbek.
Az emberek szeretnek nosztalgiázni, erősen reagálnak az ilyen jellegű összetevőkre és effektekre. Ezért ezek az elemek a webdesign-ban is kíválóan használhatóak vagy akár márkaépítés során is sikeresen alkalmazhatóak.

3. Élénk színátmenetek
Az Instagram hozta vissza a gradienseket a logótervezésbe, és ez csak a kezdete volt ennek a trendnek.
A grafikusok és a márkák megfigyelték az új alkalmazás ikonjának az emberekre gyakorolt hatását és a reakcióikat. Felismerték, hogy a gradiensek növelhetik a webhelyek, a képek és a logók vonzerejét.
Érdemes lehet kipróbálni a gradiensek használatát a CTA-knál (CTA=call to action, azaz cselekvésre ösztönzés), ezzel kiemelve például a gombot.
A színátmeneteket alkalmazhatjuk akár képek vagy hátterek esetén is, fokozva ezzel az oldal vizuális vonzerejét. Használhatjuk továbbá kiemelésre vagy cselekvésre öszötnzésre.

4. Kinetikus vagy dinamikus tipográfia
Ez egy szintén feltörekvő trend a webdesignban.
A kinetikus vagy mozgó tipográfia azt jelenti, hogy a szöveghez animációt adunk, elérve, hogy a néző figyelmét azonnal felkeltse és megragadja.
A dinamikus tipográfia lehet a hero szakasz része, de önálló elemként is működhet a kezdőlapon.
Ezekkel az apró animációkkal könnyebb lekötni a felhasználók figyelmét, egyúttal elkerülhető az oldal zsúfoltsága is, hiszen nem kell különböző vizuális elemekkel kitölteni a teret. Mindemellett nem lassítja a weboldalt sem és mobilokon is jól mutat.
5. Interaktív storytelling, azaz történetmesélés
A történetmesélés már most is egy népszerű trend és várhatóan tovább erősödik. A storytelling egy remek eszköz arra, hogy az egyedi márkaidentitást erősítse.
Ez ugyan egy ideje már uralja az iparágat, viszont most innovatívan – a történetmesélés interaktivitással kiegészítve – lehet egyre népszerűbb trend.
Az interaktív történetmesélés lényege, hogy olyan elemeket adunk hozzá, amelyek az információáramlás megszakítása nélkül viszik a látogatókat az egyik pontról a másikra.
Egyszerű animációk, egy kis játékosság vagy 3D-s vizuális elemek nyújtanak felejthetetlen élményt a látogatók számára.
6. Nagy vagy túlméretezett szövegek
Ha egy ultra-minimalista és már az első pillantásra a szükséges információkat közvetítő weboldalt szeretnénk, érdemes megfontolni a nagy vagy túlméretezett szövegek használatát.
A sans serif (talpatlan) betűtípusokkal ellátott sima szövegek növelhetik a weboldal vonzerejét és „a kevesebb több” elv érvényesülhet, ha az információkat nagy szöveggel jelenítjük meg.
Ez segítheti továbbá a reszponzív tervezést is, mert így kihagyhatóak például a nagyméretű vizuális elemek az oldalról.

7. Glassmorfizmus a hero szakaszban
Mire fókuszálsz először, amikor megnyitsz egy weboldalt? Valószínűleg a hero képre vagy a vizuális elemre, amely a hajtás feletti részen van.
Hogyan lehet ezt kiemelni vagy egyedivé tenni? A válasz ebben a feltörekvő trendben, az úgynevezett glassmorfizmusban rejlik.
A glassmorfizmus matt vagy tejüveg hatást jelent. A tervezők az átlátszóság és az elmosódás kombinációját használják, hogy üvegszerű megjelenést vagy hatást hozzanak létre.
Ha a látogatók esztétikusnak találják a nyitó részt, az megállásra késztetheti őket és felkelti a figyelemüket, így tovább görgetnek és további részleteket tudhatnak meg a vállalkozásról vagy a márkáról.
Az glassmorfizmus összetett trendnek tűnhet, de a szakemberek számára jelentősen leegyszerűsítheti a tervezési folyamatot. Minden iparág weboldalaiba integrálható, és követi a minimalizmus szabályait is.

Forrás: dribbble.com/Shweta Naruka
8. Kézzel készített illusztrációk
Ez is egy olyan webdesign trend, amivel a jövőben valószínűleg gyakran fogunk találkozni.
Ezek az érdekes, kézzel készített illusztrációk a weboldalakon lekötik a látogatók figyelmét, és arra késztetik őket, hogy az oldal végéig görgessenek.
Ezekkel a vizuális ábrákkal történeteket lehet mesélni. Be lehet mutatni, hogy egy vállalkozás hogyan old meg egy problémát a fogyasztók számára vagy akár fel lehet hívni a figyelmet a különböző szolgáltatásokra.
A kézzel készített illusztrációknak egyáltalán nem kell nagyon bonyolultnak lenniük, sőt egy egyszerű dizájnnal is közvetíthetik a megfelelő üzenetet és igen sokoldalúak lehetnek.

9. Szegélyek
A 2024-es trendek közül nem maradhatnak ki a szegélyek sem.
Ezek segítenek egyértelműsíteni a struktúrát, egyszerűsíteni a navigációt, valamint a képek vagy termékfotók körüli világos határokkal javíthatjuk a felhasználói élményt is a weboldalon.
Pont az egyszerűsége miatt olyan népszerű ez a trend.
Egyre több oldalon látható, hogy egyértelmű határok választják el a szakaszokat a kezdőlapon vagy a szövegek körül.
Kreatívan építhető be a design-ba és remekül alkalmazható kiemelésre is.

Forrás: dribbble.com/Ferenc Horvath
10. Mozgási effektek
Valószínűleg ez is bekerül 2024-ben a legjobb trendek közé és sokkal többet láthatunk majd belőle.
A mozgási effektek a tervezők körében is igen népszerűek, mivel segítségükkel különleges élményt nyújthatunk a felhasználóknak.
A kezdőlapon megjelenő mozgási effektek különböző típusúak lehetnek.
A nagyfokú interaktivitás érdekében például görgetésvezérelt animációkat adhatunk az oldalhoz, melyek nemcsak arra ösztönzik a felhasználót, hogy az oldal egyik pontjáról a másikra lépjen, hanem felhívják a figyelmet például a szolgáltatásokra, ajánlatokra.
A kezdőlapon alkalmazhatunk például hover-animációt, betöltési animációt, valamilyen hangsúlyozó animációt vagy egyéb mozgó elemeket is.
Ezeknek az effekteknek a használatakor különösen figyelnünk kell arra, hogy ne befolyásolja a sebességet vagy a mobilos megjelenítést, továbbá kerüljük a túl sok animációt is, mert az vizuálisan túlterhelheti a látogatót.

Forrás: dribbble.com/Pavel Miller
Összegzés
Ha változtatásokat szeretnél az oldaladon, akár teljesen átalakítanád vagy épp a nulláról tervezel egyet, akkor érdemes szem előtt tartani a fent említett trendeket.
UX-központú elemekkel, interaktív történetmeséléssel, kinetikus tipográfiával vagy világos szegélyekkel olyan weboldalak hozhatóak létre, melyek egyszerre trendi hatásúak és közben időtállóak.
Érdemes a fentiek közül néhány elemet beépíteni, hogy növeljük a vizuális vonzerőt és már első pillantásra megragadjuk a látogató figyelmét.
Forrás: https://www.zilliondesigns.com/blog/top-ten-web-design-trends-for-2024/