A személyes márka számtalan definíciója közül talán Jeff Bezos mondása a legtalálóbb:
„Az énmárka az, amit az emberek mondanak rólad, amikor nem vagy a szobában.”
Azaz a személyes márka az emberekben rólunk kialakult képet jelenti.
Ez a kép formálható és alakítható. Igazából rajtunk múlik, hogy mit, mennyit és hogyan mutatunk meg magunkból a külvilágnak.

Mire lesz szükségünk?
Ahhoz, hogy elérjük, hogy ez a kép pozitív legyen és hogy az emberek olyannak lássanak minket, amilyennek azt mi szeretnénk, nélkülözhetetlenek az alábbiak:
- fejlett önismeret
- tudatos és kitartó munka
- következetesség
- őszinte és hiteles megjelenés
- egy jó stratégia
A vállalkozás fejlesztése során nélkülözhetetlen az énmárka tudatos építése. A különböző iparágakban is egyre inkább előtérbe kerül a személyes márkaépítés fogalma.
- az, hogy megmutassuk magunkat, hogy ki van egy arc nélküli cég mögött
- hogy megmutassuk, mik az erősségeink és hogy miben vagyunk jók
- mi az, amiben különbözünk másoktól, ami egyedivé tesz bennünket
Természetesen ez egy hosszú folyamat és állandó munkát igényel. De a kitartás és a következetesség meghozza gyümölcsét.
A márkaépítés nem egy sprint, sokkal inkább egy maraton futás.
Miért fontos az énmárka építés?
- segíti a bizalom és az elkötelezettség kialakulását
- hitelességet biztosít
- egyfajta kötődés, érzelmi kötelék alakul ki közted és a célközönséged között
- támogatja a kapcsolatok, kapcsolódások létrejöttét
Mit ad Neked a személyes márka?
- a célközönséged megismeri a neved és a tevékenységed
- megkülönböztethetőséget biztosít, hiszen téged, a személyiséged nem lehet másolni
- ismertséget ad, szakértői státuszt biztosít a területeden

A személyes márkaépítés lépései
Az énmárka építése során érdemes már a kezdetektől az alábbi lépéseket követni, hiszen így rengeteg felesleges körtől és extra munkától kímélhetjük meg magunkat.
1. Meghatározni azt, hogy ki vagy és mit képviselsz?
Az építkezés az alapvető „ki vagy” és „mit képviselsz” kérdések megválaszolásával kezdődik.
Tudnod kell, hogy:
- ki vagy és szakmailag mit képviselsz?
- mik az erősségeid?
- hogyan dolgozol?
- miben vagy szakértő?
- hogyan különbözteted meg magad?
- mi a küldetésed?
2. Hol és hogyan kommunikálsz?
Ha megvan, hogy mit szeretnél megmutatni a közönségednek, el kell döntened, hogy ezt hol és milyen formában teszed majd meg. Érdemes egy stratégiát készíteni arra vonatkozóan, hogy mely csatornákon keresztül, milyen rendszerességgel, milyen stílusban stb. fogsz kommunikálni.
Meg kell válaszolnod, hogy:
- számodra melyik a legmegfelelőbb csatorna?
- szükséged lesz-e weboldalra?
- mely közösségi média platformokon jelenj meg?
- milyen rendszerességgel és miről posztolj?
3. Kitartó és szorgalmas építkezés
Ha már tudod, hogy mit szeretnél megmutatni a világnak és azt is, hogy hol és milyen formában, akkor indul az igazi építkezés. Kitartóan és következetesen kell követned a stratégiád, rendszeres és minőségi tartalmat kell készítened és az eredmények idővel nem maradnak el.
Nagyon fontos az építés során, hogy:
- nyitottak legyünk, kövessük a változásokat és az újdonságokat
- hamar reagáljunk a világ történéseire és gyorsan alkalmazkodjunk
- a visszajelzéseket érdemes megvizsgálni, a hasznos tanácsokat megfogadni és beépíteni
- a kevésbé hasznosakat pedig megtanulni a helyükön kezelni
Az építkezés egy véget nem érő folyamat, egy kalandos kis utazás, hiszen a személyes márkánk folyamatosan fejlődik, velünk együtt alakul és formálódik.

A személyes márka legfontosabb része… Te magad!
Sokan egyáltalán nem, vagy csak nehezen vállalják fel az arcukat a közösségi médiában. Pedig ez elengedhetetlen, ha valaki énmárkát szeretne építeni.
Ha egy márkanévhez egy arcot is tudunk kapcsolni, az sokkal nagyobb bizalmat ébreszt, közvetlenebb és valóságosabb. Könnyebben alakul ki közvetlen kapcsolat, ha megjelenik egy valódi személy is a cég mögött.
A legtöbben szerintem így vagyunk ezzel. Egy cég, egy szolgáltató annál hitelesebb számunkra és annál könnyebben vesszük fel vele a kapcsolatot, minél többet tudunk róla, minél többet látunk a munkásságából, a stílusából és a módszereiből.
Szóval, csak hajrá, mutasd meg, hogy ki vagy és hogy éppen min dolgozol!
Milyen egy igazán jó személyes márka?
- identifikál
- egyedivé tesz
- önazonos
Egy igazán jó személyes márka identifikál bennünket, azaz megkülönböztet másoktól. Felismerhetővé, beazonosíthatóvá és nem utolsó sorban egyedivé tesz.
Egy jól felépített személyes márkával önmagunkat fejezzük ki. Ennélfogva harmonizál a személyiségünkkel, értékrendünkkel, stílusunkkal, továbbá a szakmai céljainkkal és a küldetésünkkel.
Csakis akkor tud jól működni, ha valóban a saját küldetésünket és víziónkat követjük. Hiszen egy énmárka ekkor lesz egyedi és önazonos és hosszú távon fenntartható.