Az arculat és jelentősége
- Mi az, hogy arculat?
- És egyáltalán kinek van szüksége rá?
Az utóbbira a válasz röviden csak annyi, hogy mindenkinek… de lássuk azért ezt egy kicsit bővebben is!
Az arculat egy összetett rendszer, ami a vállalkozás egységes megjelenését biztosítja.
Ahogy a Wikipédia is fogalmaz: „Egységes és tudatos megjelenés, amely összetéveszthetetlen és sajátságos jegyeket hordoz az adott szervezeten belül és annak kifelé irányuló kommunikációjában. Segít a beazonosításban és az egységes szervezeti megjelenésben, amely az ügyfeleknél az első benyomást jelenti.”
Kinek van szüksége arculatra?
Minden olyan vállalkozónak és vállalkozásnak, aki szeretné a termékeit és/vagy szolgáltatásait professzionálisan bemutatni. A jó márka alapja a megfelelő arculat.
Az arculat lényege, hogy vizuálisan egységes képet mutasson a vállalkozásról.
Ha nincs összhangban a koncepció, és az alkotóelemek nem igazán kapcsolhatóak össze, akkor az egész arculat „szétesett” érzetet kelt és nehezebb (vagy lehetetlen) elnyerni a potenciális ügyfelek bizalmát.
Fontos, hogy tudatosan felépített és önazonos legyen.
Az arculattervezési folyamat során olyan alkotórészeket társítunk a márkához, amivel az egyedi és megkülönböztethető lesz.
Mik ezek az alkotórészek?
- színek
- tipográfia
- különböző alakzatok és formák
- képkoncepció
- grafikai elemek (ikonok, piktogramok)
- egyéb elemek
Az arculat célja
Fontos, hogy egy-egy arculati elem láttán a potenciális ügyfelek azonnal megjegyezzék, illetve a későbbiekben felismerjék és be tudják azonosítani a márkát, valamint a terméket/szolgáltatást.
Az elsődleges cél különbözni a konkurenciától és kitűnni a tömegből.
A arculat megfelelő kialakításával tudjuk befolyásolni azt, hogy a fogyasztók fejében olyan kép alakuljon ki a vállalkozásunkról, amilyet szeretnénk.
Milyen arculat típusok léteznek?
Általánosságban megkülönböztetünk kis- és nagyarculatot. Ezen kívül – a teljesség igénye nélkül – különbséget tehetünk céges, online, értékesítési vagy például termékarculat között.
Kisarculat
A kisarculat az az alap, amire minden vállalkozásnak szüksége van. Alapvető elemei a logó, névjegykártya, e-mail aláírás vagy levélpapír.
Nagyarculat
A nagyarculat a kisarculat kibővítése, amely a cég igényeinek és üzleti céljainak megfelelő arculati elemeket tartalmazza. Ezen túl az elemek használatára vonatkozó szabályokat, vagyis az arculati kézikönyvet (lásd lentebb) is magába foglalja.
Céges arculat
A vállalkozás tevékenységétől és üzleti céljától függően kell meghatároznunk, hogy milyen arculati elemekre lesz szükség. Ha ezeket az elemeket következetesen használjuk, az támogatja az egységes és pozitív kép kialakulását a cégről. Ezzel pedig jó benyomást kelthetünk a potenciális ügyfeleinkben, ami ugye végső soron a cél.
A névjegykártyától az e-mail aláírásig, az árajánlattól a céges autón lévő matricáig minden a céges arculat része. Ez mind-mind érintkezési pont az ügyfél és a márka, vagyis a mögötte lévő vállalkozás között.
Online arculat
Az online megjelenés valamilyen formája kikerülhetetlen napjainkban, legyen szó bármilyen vállalkozásról.
Az onlie arculat megtervezése magába foglalja a weboldal, a webdesign, a social media megjelenés és a tartalom-marketing felületek (pl.: e-book, blog stb.) megtervezését. A tervezés során ezekre az elemekre fókuszálunk.
Értékesítési arculat
Az értékesítési út minden pontján elengedhetetlen a professzionális megjelenés. Egy szép névjegykártya vagy katalógus, egy megfelelően prezentált árajánlat vagy egy dizájnos csomagolás, mind-mind erősíti a bizalmat és elköteleződést.
Termékarculat
Különösen fizikai termékek esetén kell nagy hangsúlyt fektetnünk a csomagolás és a termékarculat megtervezésére. Hiába szuper a termék, ha a csomagolás silány és nem éppen bizalomkeltő… nem igazán fogjuk vele elnyerni a lehetséges vásárlók bizalmát.
Az arculati elemek
Az alábbiakban felsorolok néhány arculati elemet:
- logó
- névjegykártya
- boríték, levélpapír
- e-mail aláírás
- prezentációs sablon
- banner
- molinó
- szórólap, plakát
- honlap/webdesign
- tartalom-marketing felületek
- közösségi média
Az, hogy milyen arculati elemekre lesz szükség, elsősorban a cég üzleti céljától, valamint a tevékenységétől függ.
Egy fodrász esetében van létjogosultsága annak, hogy az offline eszközöket részesítsük előnyben, azaz mondjuk egy szórólapot tervezzünk, amit a környéken szét lehet szórni.
Abban az esetben viszont, ha egy online tanfolyam a termék, már sokkal inkább az online eszközöket kell használni. Ennek megfelelően ilyen jellegű arculati elemeket kell tervezni és például a social media felületeket erősíteni.
Természetesen a jövőben bármikor lehet bővíteni az arculati elemek palettáját.
Az arculattervezés lépései
- Márkaüzenet és célcsoport meghatározása
- Moodboard, azaz hangulattábla készítése
- Logó koncepciók kidolgozása
- Arculati elemek megtervezése
- Arculati kézikönyv elkészítése
1. Márkaüzenet és célcsoport
Az első és legfontosabb lépés, hogy meghatározzuk a márka üzenetét, azaz hogy pontosan mit is szeretnénk általa közvetítetni.
A következő kardinális kérdés, hogy kinek? Minél pontosabban tudjuk definiálni a célcsoportot, annál könnyebben tudunk olyan arculatot készíteni, amivel valóban meg tudjuk őket szólítani.
Nélkülözhetetlen a piackutatás, a versenytársak és a piaci helyzet alapos felmérése, valamint a céljaink világos megfogalmazása.
2. Moodboard (hangulattábla) készítése
A moodboard tulajdonképpen egy vizuális ötlettár. Egy képekből, színekből, formákból és szövegekből álló kollázs. A segítségével könyebben tudjuk érzékeltetni az elképzeléseinket és az érzéseinket.
Remek eszköz arra, hogy a tervező a megálmodott hangulatot a megrendelő felé közvetítse és bemutassa.
Fontos, hogy ezen még nem a végleges elemek szerepelnek. Inkább csak egyfajta irányvonal, ami mentén a tervezés elindulhat.
3. Logó koncepciók kidolgozása
A logó megtervezése az első lépés. Általában 2-3 féle variációt készítünk és a kiválasztott logó lesz a többi arculati elem tervezésének is a kiindulási pontja.
Egy logó akkor jó, ha megfelel a különböző felhasználási lehetőségeknek. Ez alatt azt értem, hogy ugyanúgy jól kell mutasson egy golyóstollon, mint ahogyan például egy óriásplakáton. Ezen kívül egyaránt helyt kell állnia színes és fekete-fehér változatban, továbbá hasznos, ha készül belőle álló és fekvő formátumú is.
Természetesen egy logó megtervezésénél rengeteg tényezőt kell szem előtt tartani. Nagyvonalakban írtam már erről egy másik blogbejegyzésben, ha kíváncsi vagy rá, itt elolvashatod a cikket.
4. Arculati elemek tervezése
Mire ide jutunk a tervezés során, már tisztában vagyunk azzal, hogy milyen egyéb elemekre lesz szükség. Tudjuk, hogy az offline vagy az online megjelenésen lesz-e a hangsúly, illetve azt, hogy ki a célcsoport, mi a márka üzenete és hogy mi a pontos üzleti cél.
Ezek tükrében készülnek el a további arculati elemek.
5. Arculati kézikönyv elkészítése
Az arculati kézikönyv egy útmutató, amiben az arculattal kapcsolatos szabályokat és szerkesztési elveket fektetjük le. Szerepel benne, hogy mit hogy kell használni, illetve hol és hogyan jelenhetnek meg az egyes elemek. Tartalmazza például azt is, hogy hogyan épül fel a logó, milyen változatai vannak, milyen felületeken hogyan használható stb. Ezen kívül az arculathoz tartozó palettát és pontos színkódokat, fonttípusokat, képkoncepciót, illusztrációkat stb. is.
Fontos, hogy a megtervezett arculat az eredeti stílusát és üzenetét akkor is megtartsa, ha a későbbiekben újabb arculati elemekkel bővítenénk. Az arculati kézikönyv segítségével bárki, aki a márka fejlesztésén dolgozik, könnyebben le fogja tudni követni az eredeti koncepciót, megtartva ezzel az egységet.